donderdag 22 januari 2009

De Zeekaart van Jan van der Linden


Als strateeg, marketeer, change manager of trendwatcher kom je soms mensen tegen die je niet snel vergeet. Jan van der Linden is zo'n man. Een ecosoof met een kaart. Een zeekaart die inzicht geeft in macro-economische golven en sociaal-maatschappelijke patronen. Handig om ontwikkelingen uit het verleden te duiden. De kaart van Jan combineert:
  • sociologische structuur van de samenleving / lef (x-as),
  • drijfveren, behoeften en waarden van generaties / cultuur (y-as),
  • onderstromen die ons als samenleving voortstuwen en groei en krimp verklaren,
  • eilanden met een eigen paradigma en economie (agrarisch, industrieel, consumer, kennis, etc.),
  • technologische ontwikkelingen,
  • vaarroutes / scenario's om van de ene economie in de andere terecht te komen.
Het doel van de kaart is: inspiratie en grip geven bij innovatie en ontwikkeling. Extra waardevol in tijden waarin mensen en organisaties zich onzeker voelen over de toekomst. Zoals nu. In die zin kan de kaart helpen om licht te zien aan het einde van de crisis. Want zoals Jan zegt "dit is geen crisis, waar we nu in zitten. Dit zijn de weeën van een nieuwe tijd". De kaart geeft geen instructies en succesformules. Die moet je zelf ontdekken.

De kaart bestaat er in een heleboel varianten.
De basiskaart kun je hier downloaden: zeekaart.

Je mag de kaart ook gebruiken. Geef alleen wel de credits aan de maker: Jan van der Linden. En deel je inzichten en ervaringen op deze blog. Daar is ie voor bedoeld, als een "lonely planet" gids voor iedereen die bezig is met historie, nu en toekomst. Deel je ontdekkingen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten